BGK podpisał umowę z Komisją Europejską

opublikowano: 6 grudnia 2021
BGK podpisał umowę z Komisją Europejską
Logo BGK na obecnej siedzibie centrali banku, fot. materiały prasowe

Bank Gospodarstwa Krajowego kontynuuje swoje działania dotyczące wspierania zrównoważonego rozwoju infrastruktury oraz wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie. Polski bank rozwoju po raz drugi wystąpi w roli Partnera Wdrażającego dla instrumentu wsparcia Unii Europejskiej wprowadzanego w związku z Programem Łącząc Europę.

Bank Gospodarstwa Krajowego kontynuuje swoje działania dotyczące wspierania zrównoważonego rozwoju infrastruktury oraz wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie. Polski bank rozwoju po raz drugi wystąpi w roli Partnera Wdrażającego dla instrumentu wsparcia Unii Europejskiej wprowadzanego w związku z Programem Łącząc Europę.


30 listopada 2021 r. BGK podpisał umowę administracyjną z Komisją Europejską ibędzie na jej podstawie wdrażał instrument wsparcia pn. The Connecting Europe Facility, Alternative Fuel Infrastructure Facility(CEF AFIF). Pieniądze przyznawane przez Komisję Europejską zasilą inwestycje rozwijające innowacyjny i przyjazny środowisku transport. Wsparcie dotyczy projektów wpływających na rozwój infrastruktury transportowej związanej z wykorzystaniem paliw alternatywnych (takich jak wodór, energia elektryczna oraz LNG). O bezzwrotne wsparcie UE będzie można się ubiegać w latach 2021-2023, a pula dostępnych środków z CEF AFIF wynosi 1,2 mld euro.

- BGK zakłada, że nowy instrument CEF oraz dalsze działania banku istotnie wpłyną na rozwój krajowego rynku transportu zeroemisyjnego opartego na wodorze i prądzie. To przełoży się na wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, który jest misją BGK. Bank prowadzi już rozmowy zpotencjalnymi inwestorami, którzy są zainteresowani ubieganiem się o dotacje z CEF 2 AFIF dla swoich projektów oraz o kredyt inwestycyjny BGK – komentuje Beata Daszyńska-Muzyczka, Prezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

Poprzednia edycja tego instrumentu przyniosła efekt w postaci bezzwrotnego wsparcia finansowego z Komisji Europejskiej dla realizacji projektu PKN ORLEN „Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland (Phase I)”, zakładającego m.in. budowę jednych z pierwszych w Polsce stacji tankowania samochodów napędzanych wodorem. Projekt przewiduje budowę dwóch ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz stacji mobilnej we Włocławku. Projekt jestjednym z nielicznych wEuropie Środkowo-Wschodniej, który zakwalifikował się do programu CEF TBF. BGK, jako Partner Wdrażający wspierał PKN ORLEN w procesie aplikowania o dotacje, współpracując z Ministerstwem Funduszy iPolityki Regionalnej i Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz udzielił PKN ORLEN kredytu inwestycyjnego.

Źródło: materiały prasowe

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła