Co piąty Polak planuje wydać na prezenty świąteczne między 400 a 800 zł
Najwięcej Polaków kupuje prezenty w połowie listopada i na początku grudnia – tak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez Klarnę – globalną sieć płatności, wspieraną przez sztuczną inteligencję. Według raportu, już teraz blisko połowa polskich konsumentów (49 proc.) rozpoczęła poszukiwania idealnego upominku, a zaledwie 1 proc. planuje pozostawić zakupy na ostatnią chwilę.
Z czego wynika ten pośpiech? Przede wszystkim konsumenci chcą uniknąć stresu związanego z zakupami last minute (63 proc.), skorzystać z wyprzedaży i atrakcyjnych ofert (50 proc.) oraz mieć pewność, że produkty będą dostępne (46 proc.), a dostawa nie będzie opóźniona (41 proc.).
Budżet a prezenty
Polacy nie tylko wcześniej zaczynają myśleć o idealnych prezentach, ale także starannie planują, jaką kwotę są skłonni na nie przeznaczyć. Najwięcej respondentów na upominki planuje wydać między 400 a 800 zł (19 proc.), z czego najdroższe trafią do dzieci (36 proc.), rodziców (28 proc.), a także matek i wnuków (11 proc.). 5 proc. Polaków zadeklarowała, że całkowicie zrezygnuje z tegorocznych zakupów: z powodu braku środków finansowych (30 proc.), niepraktykowania tego zwyczaju (37 proc.) lub z uwagi na chęć zaoszczędzenia pieniędzy (12 proc.).
Nie tylko bliscy i przyjaciele - social media też inspirują
Mimo iż w wyborze prezentów większość z nas polega na własnych pomysłach (48 proc.) lub sięga po bezpośrednią sugestię osoby, która ma zostać obdarowana (41 proc.), a także radzi się rodziny i przyjaciół (33 proc.), to badania wskazują także na rosnące znaczenie mediów społecznościowych. Z danych wynika, że 23 proc. respondentów czerpie inspiracje z mediów społecznościowych. Wyniki wskazują jednak na rozbieżności między pokoleniami - Millenialsi (27-42 lata) najczęściej korzystają w tym celu z Facebooka (70 proc.), „Zetki” (18-26 lat) z Instagrama (70 proc.), Tik Toka (59 proc.) oraz YouTube’a (50 proc.).
Głodni wrażeń
Jednym z ciekawszych aspektów badania Klarny jest rosnące zainteresowanie prezentami w formie przeżyć. Połowa respondentów daje tego typu prezenty, ale znacznie więcej, bo aż 70 proc. Polaków deklaruje, że sami, zamiast tradycyjnego upominku, chcieliby dostać doświadczenia. Wśród najbardziej pożądanych atrakcji znajdują się bilety do teatru lub kina (44 proc.), wizyta w SPA (37 proc.), nocleg w luksusowym hotelu (33 proc.), voucher do restauracji (30 proc.) oraz kurs związany z zainteresowaniami (23 proc.).
Prezenty DIY? Millenialsi i osoby z Pokolenia X są na tak!
Badania Klarny ukazują również, że prawie co trzecia osoba (32 proc.) wykonuje prezenty dla bliskich własnoręcznie. Ci, którzy podejmują taką inicjatywę, często decydują się na zrobienie swetrów, czapek czy szalików (25 proc.), domowych przysmaków, takich jak pierniczki lub przetwory (39 proc.), a także biżuterii DYI (20 proc.). Co ciekawe, te własnoręcznie wykonane prezenty cieszą się największą popularnością wśród osób w wieku od 27 do 58 lat.
Motywacje do tego są różnorodne: Polacy wierzą, że takie prezenty mają głębsze znaczenie i wartość, bo można je lepiej dopasować do osobowości i preferencji obdarowywanego (50 proc.), pozwalają wyrazić kreatywność i stworzyć coś unikalnego, czego nie można kupić w sklepie (44 proc.). 29 proc. ankietowanych zostało zachęconych do dawania prezentów DIY przez osoby, którym podarowali tego typu upominek w poprzednich latach. Z kolei 27 respondentów jako motywację do wręczania własnoręcznie wykonanych podarunków podaje również oszczędność pieniędzy.
Źródło: materiały prasowe