Czy naprawdę możemy już zostawić portfele w domu?
Dzisiejsi klienci, oprócz wygodnych dostaw jedzenia i usług streamingowych, oczekują rozszerzenia oferty online także od firm z sektora mobility. BIS Research prognozuje, że do 2028 roku globalny rynek usług mobilnych osiągnie wartość 1,7 biliona dolarów. W jaki sposób firmy oferujące m.in. wynajem hulajnóg dbają o potrzeby oraz wygodę klienta, eliminując ewentualne przeszkody związane z płatnościami? Jak bardzo innowacyjne są nasze parkingi, autostrady czy lotniska?
Według firmy McKinsey w ciągu ostatnich 10 lat inwestorzy ulokowali prawie 330 miliardów dolarów w technologiach mobilności, z czego 2/3 przeznaczyli na technologie autonomiczne oraz rozwiązania w obszarze smart. Jako że już wcześniej dostosowali swoje strategie do pojawiających się na rynku inteligentnych samochodów, zelektryfikowanych pojazdów i współdzielonej mobilności – dziś mogą wykonać kolejny krok, aby zadbać o holistyczne doświadczenie klienta.
„Modele biznesowe oparte na platformach kojarzą się nam zazwyczaj z takimi firmami jak eBay czy OLX, gdzie sprzedawcy łączą się z kupującymi pod parasolem jednej marki. W najbliższych latach zmiany w preferencjach konsumentów, technologii i regulacjach prawnych przyczynią się do dużych przetasowań również na marketplace’ach z sektora transportu, co może zrewolucjonizować sektor mobilności” – komentuje Jakub Czerwiński, VP w Adyen.
Dlaczego teraz? Przede wszystkim stopniowej zmianie ulega sposób przemieszczania się i korzystania z samochodów – ze względu na rosnące zanieczyszczenie powietrza, cenę paliwa czy zaludnienie. Coraz bardziej zakorkowane ulice, większy nacisk na rozwiązania ekologiczne i niewystarczająca liczba miejsc parkingowych to czynniki, które w naturalny sposób ograniczą korzystanie z indywidualnych pojazdów w centrach miast.
Technologicznie niewygodne
Wystarczy kilka kliknięć, aby zamówić przejazd z kierowcą, skorzystać z hulajnogi, a nawet zarezerwować wylot do innego kraju. Wraz z rozwojem technologii pojawiła się jednak potrzeba niezakłóconego doświadczenia, które od użytkownika wymaga jak najmniejszej liczby kroków koniecznych do rozpoczęcia podróży. Jest to obszar do zagospodarowania.
Przykładowo najczęściej korzystamy z elektrycznych hulajnóg, gdy jesteśmy w pośpiechu. Wszystko przebiega sprawnie, jeśli posiadamy konto w danej aplikacji. Jeśli nie, wieloetapowy proces weryfikacji składający się z potwierdzenia adresu e-mail i numeru telefonu, wprowadzania danych karty i konieczności skanowania dokumentu tożsamości może sprawić, że klient po prostu zrezygnuje z usługi.
W przypadku parkingów częstym obrazkiem jest kolejka kierowców stojąca do kasy parkingowej (przez co opłata wynosi więcej, niż powinna). Inny przykład to brak wystarczającej ilości gotówki podczas podjazdu do bramki (z długą kolejką samochodów ustawiającą się z tyłu) lub po prostu zgubienie biletu parkingowego potrzebnego do opuszczenia parkingu. To samo dotyczy bramek na autostradzie. Nawet przy nowo wprowadzonych systemach, mających z założenia ułatwić podróżowanie, kierowcom wciąż towarzyszą utrudnienia, np. konieczność wpłacenia wysokiej zaliczki podczas rejestracji w aplikacji, wyjątkowo niepraktyczny interfejs czy skomplikowane procedury rejestracji konta.
Transport przyspiesza dzięki inteligentnym rozwiązaniom płatniczym
Wyeliminowanie takich sytuacji jest możliwe dzięki odpowiednim rozwiązaniom platformowym, zarządzaniu płatnościami i narzędziom oferowanym przez dostawców usług płatniczych. Dla pośredników w przewozie osób takich jak Uber, Bolt czy Freenow oznacza to m.in. niewidoczne przepływy transakcji i rozwiązania wymagające jak najmniejszej liczby działań ze strony klienta.
„Obecnie firmy zajmujące się mobilnością potrzebują konfiguracji, którą łatwo zarządzać na odległość. To m.in. dostęp do dużej liczby punktów danych oraz do platformy, która pomaga w zwalczaniu oszustw i zapewnia wysokie wskaźniki autoryzacji” – dodaje Jakub Czerwiński.
Dane z płatności dostarczają pośrednikom informacji o klientach i historii ich podróży w czasie rzeczywistym, dzięki czemu mogą oni poznać ich zachowania, a także sprawdzić, co działa dla nich najlepiej. Posiadanie jednego, ujednoliconego rozwiązania oznacza też, że raporty danych w nowych regionach mają podobną strukturę do tych w bardziej znanych lokalizacjach, co jest korzystne dla firm wielkomiejskich lub transgranicznych.
Jak wygląda przyszłość płatności mobilnych?
• Ważna dla firm z branży mobilnej tokenizacja zapewnia funkcje pozwalające na zminimalizowanie kroków od rejestracji do płatności – przez bezpieczne połączenie danych karty z danymi rejestracyjnymi. Technologia jest wykorzystywana np. w portfelach mobilnych takich jak Apple Pay czy Google Pay. Pozwala na dokonywanie płatności cyklicznych za pomocą jednego kliknięcia, co przyczynia się do szybkiej realizacji usług przez osoby będące w ruchu.
• Całkowicie połączone platformy mobilnościowe to rozwiązanie, które nie jest jeszcze bardzo popularne w Polsce (Vooom to jeszcze jedyna polska platforma oferującą w pełni funkcjonalne rozwiązania MaaS), za to w innych krajach cieszy się dużym zainteresowaniem. Jego zaletą jest jedna aplikacja, jeden login, jedna metoda płatności i wszystkie miejskie środki transportu: autobusy, pociągi, hulajnogi, rowery, samochody, taksówki i carsharing. Użytkownicy tylko raz przesyłają dedykowane dokumenty i weryfikują sposób płatności. Nie ma konieczności posiadania wielu różnych kont i aplikacji, w których do każdego środka transportu wymagany jest wybór nowej metody płatności.
• Kody QR upraszczają sposób rozliczeń, pozwalając użytkownikom płacić przez aplikację lub stronę mobilną, z danymi zapisanymi na smartfonie. Choć powszechnie stosowane w sektorze gastronomicznym w krajach jak Niemcy czy Hiszpania, kody QR mogą być również bardzo skuteczne np. w przypadku parkingów. Eliminują kolejki, potrzebę posiadania gotówki i papierowe kwitki, zastępując je szybkim procesem skanowania oraz e-paragonem.
Tempo zmian będzie przyspieszać we wszystkich obszarach, w tym w zakresie łączności, autonomicznej jazdy i transportu miejskiego. Oprócz bezpieczeństwa, konsumenci stają się obecnie bardziej skoncentrowani na kanałach cyfrowych i kwestiach zrównoważonego rozwoju.
Źródło: materiały prasowe