Archiwum

Wydanie nr 4/2015 (1168)

3
OD REDAKCJI Wojciech Surmacz

TEMAT NUMERU

6
System Filipiaka Wojciech Surmacz (Rozmowa z Prof. Januszem Filipiakiem)

FELIETON

12
Słoiki i Wąsacze Grzegorz Szulczewski
14
W tym jednym Grecy mają rację: te długi są nie do spłacenia Janusz Szewczak
16
Dyskutujmy o euro rzetelnie Adam Koronowski

WYDARZENIA

18
Czy dwa plus dwa równa się cztery? Nie Jacek Krzemiński
22
Wypłukani z kapitału Jacek Krzemiński
26
Cichociemny lobbing Longina Grzegórska-Szpyt
30
e-Polska potrzebuje resetu Longina Grzegórska-Szpyt

ZAGRANICA

34
Nikt nie chce zakręcić kurka Adam Gwiazda
36
Bywalcy pralni Maria Szurowska
38
Magiczne 7 procent Radosław Pyffel

INWESTYCJE

42
Gry bardzo niezależne Arkady Saulski

FELIETON

46
Hej, znowu zmyło coś! Piotr VaGla Waglowski
48
Pożytki ze spalonego mostu Radosław Górecki

HISTORIA GOSPODARCZA

50
„Gazeta Bankowa” - dziewięć dekad prestiżu Małgorzata Dygas
56
Rotmistrz Pilecki: człowiek sukcesu, społecznik, pobożny socjalista Marcin Herman

SZTUKA ŻYCIA

62
Raczej zakrywam niż odkrywam Michał Korsun (Rozmowa z Malarką Martą Julią Piórko)
64
Motoryzacja:Sportowo. Lekko. Krótko Longina Grzegórska-Szpyt
66
Podróże: Wielki błękit dla każdego Andżelika Przybek
69
Naszyjnik biznesmena Carmen Tarcha
70
Folder: Kultura Sandra Borowiecka
72
Smak biznesu pod znakiem przewodnika Michelin .
74
Finanse wymagają odpowiedniego otoczenia .

LUKSUSOWE NIERUCHOMOŚCI

77
Zamieszkać w chmurach .

DOSSIER "GAZETY BANKOWEJ": PLUS BIZNESU - DOBRE STRONY POLSKIEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

83
Patriotyzm ekonomiczny – etyczna gra na rozwój gospodarki .
87
Biznes jest dla ludzi .
90
Fair (play) Trade .

KONKURSY TECHNOLOGICZNE „GAZETY BANKOWEJ” 2015

94
„Lider Informatyki Instytucji Finansowych” oraz „Hit Roku dla Instytucji Finansowych” .
136
KONKURS BANKOWY MENEDŻER ROKU 2014 .
138
BANKOWA POLECA .
okładka
 
 

Witajcie w nowej „Gazecie Bankowej”

„Gdy w 1921 r. we Lwowie ujrzał światło dzienne pierwszy numer „Gazety Bankowej”, nikt w Polsce nawet nie marzył o mediach cyfrowych, telefonii komórkowej czy internecie. Z perspektywy tamtych czasów, żyjemy w świecie science fiction. Pan się w nim odnajduje jako twórca, odkrywca, komiwojażer?” Od takiego pytania zaczynam wywiad z głównym bohaterem tego wydania – prof. dr hab. Januszem Filipiakiem, twórcą i prezesem Comarchu – pierwszej firmy w Polsce, opartej na wiedzy.

W odpowiedzi słyszę historię człowieka, w której motywem przewodnim jest walka – walka ambitnego naukowca, bezkompromisowego przedsiębiorcy i wielkiego patrioty o... Polskę. „Polacy są fajni, to trzeba sobie jasno powiedzieć!” – puentuje jedną ze swoich wypowiedzi Janusz Filipiak. Nasz bohater w ten sposób koła na nowo nie odkrywa, bo przecież znamy się, wiemy, jacy jesteśmy. Ale gdy się czyta jego słowa, to jakoś tak, mimo woli, unosimy głowę, w człowieku pozytywne emocje się budzą...

I taka właśnie jest dzisiaj „Gazeta Bankowa”. Nawiązujemy do – wpisanego w nasze DNA – przedwojennego patriotyzmu gospodarczego, pokazując jednocześnie dobre strony polskiej przedsiębiorczości. I tak, jak profesor Filipiak staramy się konsekwentnie uciekać do przodu...

Przed Wami drodzy Czytelnicy nowe otwarcie „Gazety Bankowej” – w zmienionej formule, o zwiększonym nakładzie i objętości oraz z nową, atrakcyjną ceną. Wartością dodaną, przygotowaną specjalnie dla Was jest wydanie cyfrowe „Gazety Bankowej” – do przeczytania na wszystkich urządzeniach mobilnych. I jeszcze jedna niespodzianka: na naszych łamach pojawiła się rozszerzona rzeczywistość. Nie uwierzycie, dopóki nie zobaczycie jak to działa!

System wartości Filipiaka

19.03.2015

Jeśli chodzi o Comarch, to nauka zdecydowanie nie poszła w las. Tak można w telegraficznym skrócie opisać globalny sukces prof. dr. hab. Janusz Filipiaka, założyciela pierwszej spółki w Polsce opartej na wiedzy.

Czytaj więcej

Czy dwa plus dwa równa się cztery? Nie

19.03.2015

Polski rynek energii elektrycznej – jej produkcja, dystrybucja i sprzedaż, zdominowały obecnie cztery firmy, kontrolowane przez państwo: Polska Grupa Energetyczna (PGE), Tauron, Enea i Energa. Innymi słowy, czterej główni gracze na tym rynku to firmy z polskim kapitałem, co jest dobrą wiadomością.

Czytaj więcej

Gry bardzo niezależne

19.03.2015

Rynek gier z segmentu AAA zarabia miliardy, jednak wymaga również potężnych inwestycji zarówno w technologię jak i marketing. W pewnej kontrze do tego narodził się segment tzw. Indie games – tytułów, które powstają w niewielkich studiach, czasami nawet tylko dzięki jednej osobie. Potrafią jednak także przynieść swoim twórcom miliony.

Czytaj więcej

Lobbing cichociemny

19.03.2015

Na ucywilizowanie kwestii lobbingu Polska dostała od Brukseli półtora roku. Termin dawno minął, a zmian jak nie było, tak nie ma

Czytaj więcej