Archiwum

Wydanie nr 10/2016 (1186)

WYWIAD NUMERU

6
Program Gniazdko Plus Maria Szurowska, Maciej Wośko

FELIETON

14
Osiem lat temu Prof. Eugeniusz Gatnar
16
Jak repolonizować banki, nie przepłacając Janusz Szewczak
18
Właściwy porządek rzeczy Dr Hab. Grzegorz Szulczewski
19
Kasta zdobywców Wiktor Świetlik

WYDARZENIA

20
Sukces Orbánomiki Grzegorz Górny
22
Budżet to nie liczby – to metafizyka Piotr Grabowski
28
Bitwa o City Radosław Górecki
30
Powrót do zbrojeń konwencjonalnych Maria Szurowska
34
Idziemy z prądem Mariusz Kądziołka
38
Polskie firmy kreują rynek pracy. Odpowiedzialnie .
40
Dekada przekrętów Marek Pyza
43
Hazardowa ustawa Longina Grzegórska-Szpyt
46
Wiatr znad morza Maria Szurowska
50
Firmy: Gospodarka na metal .
52
Papier jest cierpliwy Małgorzata Wyszyńska
58
Firmy: Cyfrowa rewolucja w komunikacji .
60
Dziel się tym, co masz Nikola Bochyńska
64
Firmy: Zyski z zabytków Anna Szymczak

TECHNO BIZNES

68
Wielka gra Arkady Saulski
72
Dyktatura remasterów Arkady Saulski
76
Z Polą na zakupach Mateusz Kasperski

FINANSE

80
Podatek, co pojawia się i znika Arkady Saulski
85
Firmy: Dynamiczny rozwój trwa .
86
Firmy: W gronie najlepszych Anna Szymczak
88
Folder: Finanse .
90
Firmy: Porządkowanie rynku .
92
Siła rażenia Lech Piesik

IDEE

96
Orbita dla zuchwałych Mateusz Kasperski

MIASTA

102
Jazda stąd! Maria Szurowska
106
Pozytywne impulsy Tomasz Trzósło
108
Magazynowe spekulacje Radosław Górecki
110
„Doświadczenie zakupowe”? Bez żartów! Radosław Górecki

PASJE

112
Zrozumieć światło Michał Korsun
116
Motoryzacja: Prawdziwek wśród SUV-ów Longina Grzegórska-Szpyt
118
Firmy: Aztekowie z Zabierzowa .
120
Podróże: Po prostu Serenissima Andżelika Przybek
124
Folder: Kultura .

KRONIKA

127
XXVI Forum Ekonomiczne w Krynicy: Strategia dla polskich przedsiębiorstw Maciej Wośko, Arkady Saulski
136
Bankowa poleca .

INFOGRAFIKA

138
Marża .
okładka
 
 

Elektromobilność, głupcze!

Innowacje! – to słowo odmieniane jest dziś na wszystkie sposoby. Innowacyjna ma być gospodarka, innowacyjne przedsiębiorstwa, innowacyjne projekty, a strategie powinny być przygotowane na innowacyjne zmiany. I dalej – innowacyjne wykorzystanie węgla, innowacje w wydobyciu i transporcie, w dostarczaniu energii…

 

Jeszcze niedawno miałem wrażenie, że ulubionym słowem dyskutujących o gospodarce była dywersyfikacja. Dywersyfikowaliśmy co się dało, nawet źródła dochodów w domowych budżetach, nie mówiąc o dostawach gazu… Potem przyszedł czas na spójność – i wszystko nawiązywało do polityki spójności. Uff… Dziś stało się narodowe i… innowacyjne. Na horyzoncie widać jednak nowe słówko, które – jak prognozuję – zajmować będzie wkrótce nasze głowy i czas na seminariach. Oto nadchodzi elektromobilność!

 

Dla jednych to temat do dworowania z planów budowy polskiego samochodu elektrycznego (a niech się śmieją). Dla innych – elektromobilność to poważny element strategii. Tak jest choćby w przypadku Tauronu, którego prezes – Remigiusz Nowakowski – mówi w wywiadzie dla „Gazety Bankowej”: „W naszej strategii też mocno akcentujemy elektromobilność. W dużych miastach, w których mamy problem z zapyleniem m.in. ze względu na to, że po ich centrach porusza się bardzo duża liczba samochodów z napędem spalinowym, ich władze niebawem ograniczą możliwość wjazdu do śródmieścia albo zamkną ruch samochodowy w ogóle, zwłaszcza w przypadku samochodów z napędem spalinowym. Jeśli przynajmniej częściowo zastąpimy pojazdy spalinowe elektrycznymi, to dochody, które obecnie przypadają branży paliwowej, proporcjonalnie przejmie sektor energetyczny”.

 

Gdy więc rozmawiamy z energetycznymi potentatami na temat inwestycji w rozbudowaną sieć dostaw energii dla samochodów – robi się poważnie. Bo o rozwoju tej branży nie tylko się mówi, ale podejmowane są już konkretne działania.

 

Czy zatem już niedługo obudzimy się w centrum miasta, po którym poruszają się napędzane elektrycznymi silnikami auta i busy, które będzie można swobodnie doładować na każdym parkingu? Jak czytamy w artykule „Idziemy z prądem” – „dwie główne przeszkody w podboju rynku przez takie samochody znikną w najbliższych miesiącach. Te przeszkody to: zbyt częste ładowanie elektrycznego automobilu oraz jego wysoka cena”. Jeśli zatem uda się wyprodukować tani (a to się uda – jeśli nie nam, to komuś innemu) samochód elektryczny, którego będziemy mogli używać w komfortowy sposób – znajdziemy się w połowie drogi do sukcesu.

 

Druga prosta to infrastruktura miast – tak przygotowana, by premiować korzystanie z ekologicznych aut i elektrycznej, cichej miejskiej komunikacji. Jak słyszymy od polskich samorządowców, właśnie stoimy na jej początku. „Myślimy nad optymalnymi rozwiązaniami, czy to ograniczającymi ruch samochodowy w ogóle, czy też z ograniczeniami jedynie dla samochodów »wysokoemisyjnych«” – mówi nam Jan Machowski z Urzędu Miasta Krakowa. A Maria Szurowska w artykule „Jazda stąd!” szuka sposobów na całkowite wyprowadzenie ruchu z centrów dużych miast – jednym z nich było i jest ustalenie wysokich opłat za parkowanie. A jeśli z tych opłat zwolnimy małe auta elektryczne? A jeśli korzystanie z elektromobilności będzie nagradzane niższymi opłatami? Robi się mniej śmiesznie? Robi się innowacyjnie.

 

„Bez wątpienia najbardziej znaną obecnie firmą, która chce zabrać ludzi w kosmos, a docelowo również wylądować na Marsie, jest SpaceX, założona w 2002 r. przez Elona Muska, który zarobił miliardy na PayPalu i… autach elektrycznych” – przypominamy w artykule „Orbita dla zuchwałych”. Projekty Muska wywołują dziś wśród słuchaczy pobłażliwy śmiech. Pytanie, kto będzie śmiał się z Elonem Muskiem?

Redaktor naczelny "Gazety Bankowej", Maciej Wośko

 


 

Sukces Orbánomiki

29.09.2016

Jak to się stało, że rząd premiera Viktora Orbána nie tylko wydobył kraj z zapaści ekonomicznej, lecz także osiągnął gospodarczy sukces

Czytaj więcej

Idziemy z prądem

29.09.2016

Według planów resortów rozwoju i energii za 10 lat po polskich drogach ma jeździć milion aut elektrycznych, a produkcja autobusów o napędzie elektrycznym stanie się polską wizytówką w biznesowej ekstraklasie

Czytaj więcej

Wiatr znad morza

29.09.2016

Przyszłość energetyki jest na morzu. Polacy też to zauważyli i już niebawem powstanie pierwszy rodzimy offshorowy park wiatrowy. Pytaniem bez odpowiedzi pozostaje, czy cała polska polityka energetyczna pójdzie w tę stronę

Czytaj więcej