Inauguracja VII edycji konkursu PNSA już za nami
Poziom i potencjał polskiego rynku e-commerce jest dobry i perspektywiczny. Nieetyczne działania są nieopłacalne, a rynek e-commerce jest z racji swojej większej transparentności na takie procedery odporniejszy. To tylko niektóre z wniosków ekspertów, które zostały zaprezentowane na Inauguracji VII edycji konkursu Polish National Salews Awards.
Wydarzenie odbyło się 17 marca br. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Na wydarzeniu zostały ponadto przedstawione wyniki badań realizowanych wspólnie, przez PNSA oraz Instytut Badawczy Millward Brown, na temat: „Jak e-commerce w Polsce pomaga w uzyskiwaniu wyników, spełnianiu potrzeb klienta oraz wzmacnianiu etyki w sprzedaży?”. Uroczystego otwarcia gali dokonał prof. UW dr hab. Jacek Męcina, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, a wydarzenie poprowadził Wojciech Szeląg, dziennikarz ekonomiczny. W wydarzeniu uczestniczyło 70 osób ze świata biznesu, nauki oraz mediów. Tematem przewodnim VII edycji konkursu PNSA jest zagadnienie: „Innowacje w Sprzedaży a obsługa klienta”.
Na wstępie Elżbieta Pełka, Prezes Polish National Sales Awards uroczyście powitała gości. opowiedziała o misji konkursu, przebiegu tegorocznej edycji oraz o jej harmonogramie. „Misją PNSA jest działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorstw poprzez wspieranie działów sprzedaży przy jednoczesnym tworzeniu etosu profesjonalnego sprzedawcy. PNSA to konkurs dla sił sprzedażowych, w tym roku uroczyście ogłaszamy jego już VII edycję. PNSA to najbardziej prestiżowy konkurs sektora sprzedaży w Polsce. Posiada unikatową metodologię oceny kandydatów zapewniająca merytoryczną ocenę na każdym z etapów konkursu w oparciu o ściśle opisane obszary kompetencji oraz kryteria.
Niezależna ocena kandydatów następuje przez zespoły sędziowskie składające się z ekspertów
i praktyków. Rejestrację uczestników zaczynamy 20 marca br.”
Następnie Kuba Antoszewski z Instytutu Badawczego Millward Brown zaprezentował wyniki badań. „Sprzedawcy nieco częściej używają rozwiązań e-commerce do celów sprzedażowych niż analitycznych. Sprzedaż internetowa, to według badań ok. 26% łącznej sprzedaży. Przewidywania odnośnie sprzedaży produktów lub usług w Polsce w najbliższej przyszłości nie są zbyt optymistyczne, tak samo jak w 2014 roku – dwie trzecie badanych osób uważa, że w ciągu najbliższego roku sprzedawać będzie trudniej.” W panelu dyskusyjnym na temat badań, który nastąpił tuż po prezentacji poruszono wiele istotnych społecznie zagadnień. Prelegenci zauważyli, iż narzędzia
e-commerce są tworzone z myślą o dużych organizacjach. Wiele, szczególnie mniejszych firm, nie korzysta z narzędzi internetowych, takich jak np. google analytics i bazują na intuicji, a szczegółowa analiza potrzeb klienta jak big data to jest właśnie przyszłość. W czym tkwi problem? Często wynika on z tego, że sprzedawcy mają problem z analizą danych pochodzących z big data. Nie potrafią oni dokonać skutecznej ich syntezy i dokonać odpowiedniej selekcji tych najważniejszych. A przecież
w e-commerce trzeba pamiętać o tym, iż Klient, który wchodzi do internetu już czegoś konkretnego szuka i potrzebuje otrzymać od sprzedawcy daną wartość. Obecnie to właśnie klient jest dysponentem zakupów, ponieważ w e-commerce władza z rąk szefów sprzedaży przeszła w ręce klienta.
Drugi panel dyskusyjny: „Rola innowacji w sprzedaży i gospodarce” wywołała ogromne zainteresowanie zgromadzonych uczestników, szczególnie pytanie o to, czy innowacje mogą być dla firmy szkodliwe? Wyczerpująco odpowiedziała na nie Elżbieta Pełka. „Innowacje są ważne w sprzedaży i ogólnie w rozwoju przedsiębiorstwa. Jeśli firma nie jest na nie gotowa bądź wdroży je nieumiejętnie, wygenerują jedynie dodatkowy, zbędny koszt. Ryzyko z tym związane będzie zawsze. Jednak są niezbędne. Już od początku lat 90. widzimy systematycznie wdrażane innowacje na różnych poziomach, takich jak np. zarządzanie, human resources. Szczególnie w mediach, marketingu nie można sobie pozwolić na ich brak. Innowacyjność wpływa na konkurencyjność i bezpośrednio
przekłada się na sprzedaż. Innowacje to również obsługa posprzedażowa i serwis. Obecnie rynek tego właśnie oczekuje.”
Gościem specjalnym panelu dyskusyjnego był sam prof. dr hab. Alojzy Nowak, Prorektor Uniwersytetu Warszawskiego. Otrzymał on specjalne podziękowania za intensywną pracę i stałe zaangażowanie w ramach funkcjonowania w Kapitule Nagrody PNSA, za wsparcie w szerzeniu wiedzy na temat etyki w sprzedaży i jej najwyższych standardów wśród młodego pokolenia, za nieustające działania na rzecz aktywizacji środowisk sprzedażowych oraz za olbrzymi wkład w tworzenie podwalin gruntownej wiedzy z zakresu sektora sprzedaży w Polsce.