Jak zabezpieczać dane, jak chronić informacje
Obecnie na rynku brakuje aplikacji, które służą bezpiecznemu przechowywaniu danych wewnątrz firmy, jak i przesyłaniu wrażliwych informacji do klientów. 25 maja 2018 roku wejdzie w życie rozporządzenie RODO. Jest to dyrektywa europejska, która w dość ogólny sposób mówi, jak należy zabezpieczyć dane osobowe w cyberprzestrzeni.
– Konsekwencje niedochowania tajemnicy i nieprawidłowego zabezpieczenia danych – zarówno firmowych dokumentów, jak i danych wrażliwych swoich klientów, mogą być poważne – powiedział Jakub Sierakowski, ekspert UseCrypt – Mowa o możliwych karach finansowych, jak i zarzutach karnych dla zarządów. To podkreśla wagę zabezpieczania informacji. Z pomocą przychodzą aplikacje szyfrujące dane. W tej chwili na rynku jest to najtańsza i bardzo skuteczna metoda ochrony. Mamy dużo urządzeń i hardware’u, który ubezpiecza dane wewnątrz sieci, w serwerowniach, jednak mogą one zostać wykradzione przez instytucje czy zespoły hakerskie. Szyfrowanie może zabezpieczyć firmy. Taki sposób daje pewność, że nawet ukradzione dane nie będą przydatne dla złodziei. Metodę wykorzystano w przypadku ataku Ransomware, który miał miejsce półtora miesiąca temu i dotknął prawie 100 krajów na świecie, a 200 tys. komputerów zostało zainfekowanych. Jego największe skutki odczuła Wielka Brytania, gdzie kilka szpitali musiało przerwać pracę i ewakuować pacjentów do pobliskich jednostek. Było to spowodowane atakiem na lukę w systemie Windows XP, a dokładnie tym, że użytkownicy ani zespoły IT nie aktualizowały oprogramowania. Dane zostały zaszyfrowane i wykradzione. Komputery stały się bezużyteczne, a do tego nie było pewności, jakie dane zostały skradzione. Hakerzy domagali się okupu, który stale wzrastał. W taki sposób sparaliżowanych zostało wiele instytucji. Choć Polska nie jest głównym celem ataków, nie możemy ich wykluczać także u nas.
Sektor energetyczny, finansowy czy ubezpieczeniowy – może być narażony na cyberprzestępczość. Należy się przed tym zabezpieczyć i chronić dane naszych klientów. Tym bardziej, że do wprowadzenia nowych przepisów nie zostało dużo czasu. Dodatkowo w dużych instytucjach, które posiadają wiele oddziałów i zatrudniają tysiące pracowników, takie wdrożenia długo trwają – dodał Sierakowski.
eNewsroom.pl/ as/