Kongres 590: Kolej towarowa czeka na logistyczne centrum
Choć panel pt. „Polska Kolej przyspiesza” podczas tegorocznego Kongresu 590, w większości dotyczył przewozów pasażerskich, przedstawiciele polskich przewoźników towarowych mieli okazję odnieść się do niezwykle ciekawych planów związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Wzrost przewozów towarowych i budowanie konkurencyjnego transportu udaje się nam podwójnie – Krajowy Program Kolejowy i inne programy zmieniające polską kolej służą bowiem także podniesieniu jakości, bezpieczeństwa i... prędkości w przewozach towarowych.
Prezes UTK, Ignacy Góra podkreślał podczas zorganizowanego w podrzeszowskiej Jasionce Kongresu 590, że wzrost liczby pasażerów, a także przewożonych koleją towarów ma miejsce w momencie niezwykle intensywnego procesu inwestycyjnego. Warto zwrócić uwagę, że odbywa się to w sposób bezpieczny, bowiem liczba wypadków w całym systemie kolejowym jest najniższa, od kiedy prowadzone są statystyki.
Oprócz tego, że kolej konkuruje naturalnie i równoprawnie z innymi gałęziami transportu, jest też najbezpieczniejszym środkiem transportu – mówił prezes Góra podczas panelu.
Urząd Transportu Kolejowego podpisał 24 września na Targach Trako porozumienie o współpracy z Agencją Kolejową Unii Europejskiej, w ramach wdrażania IV pakietu kolejowego, który zacznie obowiązywać od czerwca 2020 r.
- Agencja europejska przejmie, na mocy podpisanego porozumienia, część odpowiedzialności związanej z wydawaniem dokumentów dotyczących dopuszczenia do eksploatacji m.in. pojazdów kolejowych, a także certyfikatów bezpieczeństwa dla przewoźników dostarczających usługi na terenie całej Unii Europejskiej – wyjaśniał prezes UTK. – Do tej pory takie dokument wydawały urzędy krajowe i obowiązywały jedynie w kraju wydania. Teraz będą uznawane w całej UE. To upraszcza i optymalizuje obciążenia administracyjne także dla naszych przedsiębiorstw. To też element pewnego przyspieszenia – w tym przypadku w procesach administracyjnych.
Obecny na debacie „Polska Kolej Przyspiesza” prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Ireneusz Merchel podkreślał korzyści, jakie płyną z inwestycji w infrastrukturę kolejową także dla przewozów towarowych.
- Przy dużej dynamice prac modernizacyjnych jeszcze ważniejsze staje się poprawne układanie i modyfikowanie rozkładu jazdy. Warto przypomnieć, że dla przewoźników towarowych – dla których większość jazd odbywa się według indywidualnego rozkładu jazdy, przyjęliśmy również zasadę, że jeśli pierwotnie trasa miała mieć długość 250 km, a w związku z remontem wyniesie więcej, choćby 400 km – to pobieramy opłatę za koszt trasy pierwotnej – wyjaśniał prezes PLK. – To są ułatwienia pozwalające na dobrą współpracę. Na tym na zależy.
Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo odpowiadał zaś na pytanie związane z Portem Solidarność (Centralnym Portem Komunikacyjnym), powstającym w Polsce potężnym centrum logistycznym. PKP Cargo zmienia się w logistyczny hub, stąd naturalne jest pytanie, czy uda się oprzeć działalność przewoźnika na nowoczesnym taborze, poruszającym się po zmodernizowanych liniach kolejowych?
Logistyka
Przyspieszenie polega na poważnym potraktowaniu pojęcia „polski operator logistyczny” – mówił Witold Bawor. – Pierwszym warunkiem jest stworzenie nowoczesnej, dobrej, przejrzystej i funkcjonalnej sieci terminali logistycznych. To już się dzieje – projekt prowadzimy wspólnie z PKP SA. Porządkujemy zatem własne podwórko w pierwszej kolejności, integrujemy działalność naszych terminali, optymalizujemy zarządzanie, inwestycje.
Dziś głównym beneficjentem korzyści z tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku są huby logistyczne zlokalizowane w Niemczech. Polska chce i może to zmienić.
- Chcemy stworzyć warunki do zbudowania takiego centrum logistycznego. Ale też zmieniamy kierunki – na północ-południe, w kontekście współpracy w ramach krajów Trójmorza – mówił Bawor. – Głównym naszym silnikiem inwestycyjnym jest jednak wciąż wyposażenie firmy w nowoczesny lub zmodernizowany tabor. Co istotne w tej części zadań współpracujemy z polskimi producentami, z polskimi przedsiębiorstwami.
Linia kolejowa nr 65 (tzw. szeroki tor) jest najdłuższą linią szerokotorową w Polsce (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczoną do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko – ukraińskie Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg.
Szerokie możliwości
- To szeroki tor szerokich możliwości – mówił podczas panelu w Jasionce, na Kongresie 590, Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS. – Nie zajmujemy się przewozami pasażerskimi, dlatego możemy w całości poświęcić swoją uwagę przewozom towarowym. A na naszym odcinku jesteśmy zarówno zarządcą infrastruktury, jak i przewoźnikiem na tej linii. Perspektywy współpracy z naszymi partnerami na wschodniej granicy są niezwykle obiecujące, a strona ukraińska doskonale rozumie wagę wymiany handlowej, towarowej z Polską. Stąd działania inwestycyjne po obu stronach granicy.
Prezes Tracichleb wskazując wyzwania, przed jakimi stoi PKP LHS, podkreślił wagę zmian technologicznych.
- Przechodzimy od „drewnianej” kolei sterowanej ręcznie do systemu sterowania przekaźnikowego, w pełni zautomatyzowanych stacji – to technologia jest inwestycją, która pozwoli nam na podniesienie bezpieczeństwa, zwiększenie prędkości, przed nami też zdecydowana rozbudowa systemu przewozów intermodalnych – mówił prezes PKP LHS. – Czekamy też na, wydaje się, nieuchronną decyzję o elektryfikacji całej trasy, tak, by modernizując lokomotywy, postawić na jedno, ekologiczne rozwiązanie.
Centralny Hub Transportowy
To jedna z tych decyzji, które podjęte dziś – mają znaczenie za kilka, kilkanaście lat. O nich mówił podczas paneli prezes PKP Intercity podkreślając znaczenie podjętych w 2016 roku decyzji o budowie i modernizacji bocznic, stacji postojowych i stanowisk modernizacyjnych na kolei.
Nikt też nie ma wątpliwości, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest właśnie taką historyczną, istotną dla całego ruchu kolejowego decyzją, zmieniającą układ transportowy na wiele lat. Realizacja CPK zapewnić ma dojazd do lotniska ze 120 miast. Według projektu sieć nowych torów prowadząca do portu będzie mieć razem 1600 km.
Jednym zdaniem o CPK
- Polska zasługuje na to, by stać się centralnym hubem dla przewozów intermodalnych dla tej części Europy – mówił Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo.
- CPK to ponad 1600 km odcinków nowych torów i ok. 3,5 tys. km zmodernizowanych. Niecierpliwie czekamy na harmonogram prac i finansowania tzw. szprych komunikacyjnych CPK, bo zmienią one sposób podróżowania i przewożenia towarów w Polsce – zapewniał Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A..
- Polska kolej sprosta wyzwaniu związanemu z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, a CPK sprosta wzrostowi ruchu pasażerskiego i towarowego – taką deklarację usłyszeli uczestnicy panelu „Polska Kolej Przyspiesza” od prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.
- Rozwój i unowocześnienie kolei staje się faktem, a zawód kolejarza stał się już niezwykle perspektywicznym zawodem. Powstanie CPK będzie ogromnym, widocznym impulsem rozwojowym dla całej gospodarki, a co za tym idzie także dla transportu i polskich kolei – mówił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Panel dyskusyjny pt. „Polska kolej przyspiesza” odbył się podczas IV Kongresu 590 w Jasionce k. Rzeszowa. Wzięli w nim udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, prezes Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacy Góra oraz prezesi spółek Grupy PKP - Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK, Marek Chraniuk, PKP Intercity, Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo i Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS.
Kongres 590, którego nazwa nawiązuje do kodu pierwszych trzech cyfr, opisujących towary produkowane i dystrybuowane przez polskie firmy, po raz czwarty przyciągnął bardzo liczną reprezentację przedsiębiorców i menedżerów. W dniach 7-8 października centrum wystawienniczo-kongresowe G2A Arena odwiedziło ponad 6 tysięcy gości, którzy mogli wziąć udział w ponad setce paneli, spotkań i debat dotyczących największych wyzwań i kierunków rozwoju polskiej gospodarki.
MAC