Otwarta bankowość nie tylko dla banków

opublikowano: 7 lipca 2021
Otwarta bankowość nie tylko dla banków lupa lupa

Przedstawiamy pięć branż, które dzięki wdrożeniu usług wiążących się z open bankingiem mogą zbudować przewagę konkurencyjną i przyciągnąć do siebie nowych klientów.

Rozwiązania otwartej bankowości zyskują na popularności – są dostępne już w kilkunastu polskich bankach. Z usług takich jak agregacja rachunków, czy też inicjowanie płatności z różnych kont w ramach jednej aplikacji, korzysta coraz szersze grono klientów. Jednak rozwiązania technologiczne kryjące się za pojęciem otwartej bankowości mogą wspierać nie tylko banki. Oto pięć branż, które mogą zyskać, dzięki technologiom open banking.

1. Energetyka

Rozwiązania open bankingu opierają się na założeniu, że podmioty trzecie – za zgodą klienta – mogą uzyskać dostęp do jego rachunku bankowego, a także inicjować z niego płatności. Dostęp ten jest ściśle regulowany przepisami, a zaciągnięte dane mogą być wykorzystywane tylko w określonych celach. Dzięki otwartej bankowości firmy z sektora energetycznego mogą wdrożyć usługi, które znacznie uproszczą rozliczenia z klientami.

Przykładem może być wprowadzenie elastycznych terminów i sposobów płatności. Dzięki weryfikacji salda rachunków odbiorców za ich wcześniejszą zgodą, możliwe jest zdefiniowanie różnorodnych reguł - płatność może być pobierana automatycznie w określonych terminach, w chwili, której na rachunku pojawi się wynagrodzenie, czy też partiami z kilku kont. Wszystko to jest znacznym ułatwieniem dla odbiorcy, a jednocześnie redukuje koszty związane z obiegiem dokumentów. Warto podkreślić, że już wkrótce powszechne staną się przedpłatowe liczniki energii elektrycznej, a co za tym idzie, coraz więcej osób nie będzie musiało podpisywać umów z firmą energetyczną (np. kiedy wynajmują mieszkanie). W takiej sytuacji, łatwy proces płatności, możliwy dzięki otwartej bankowości, może okazać się jednym z kluczowych czynników wyboru danego sprzedawcy.

2. Windykacja

Skuteczne odzyskiwanie należności to problem znany wielu polskim firmom, niezależnie od branży. Boryka się z nim choćby wspomniany powyżej sektor energetyczny – według Danych Biura Informacji Kredytowej, Polacy (gospodarstwa domowe) winni są zakładom energetycznym ponad 27 mln złotych. Najwięcej o wyzwaniach związanych z windykacją wiedzą jednak firmy, które specjalizują się w egzekwowaniu długów. Nominalna wartość ogółem wszystkich wierzytelności obsługiwanych przez te podmioty, według stanu na koniec 2019 r. (najnowsze dostępne dane GUS), wyniosła 109,8 mld zł.

Rozwiązania otwartej bankowości mogą wspierać przedsiębiorstwa w zmniejszaniu kosztów windykacji. Pozwalają one bowiem wprowadzić płatności rekurencyjne, które za zgodą klienta, dokonywać się będą automatycznie – z jednej strony podnosząc komfort płacącego, który mógł zapomnieć o uiszczeniu opłaty, a z drugiej wpływając pozytywnie na płynność finansową firmy. Dodatkowo, oszacowanie zdolności finansowej dłużnika na podstawie danych z jego rachunku, pozwala na zaproponowanie mu korzystnego harmonogramu spłat i wsparcie w wyjściu z zadłużenia.

3. Ubezpieczenia

Wykorzystanie rozwiązań otwartej bankowości w ubezpieczeniach ma szansę przyczynić się do poprawy customer experience i dać firmom wymierne korzyści biznesowe. Ubezpieczyciel może bowiem skorzystać z danych pozyskanych w ramach dostępu do rachunku, tak by skonstruować produkty szyte na miarę potrzeb konkretnego klienta. Przykładowo, znając strukturę jego wydatków, a tym samym nawyki i ewentualne wiążące się z tym ryzyka, może precyzyjnie oszacować sumę ubezpieczenia zdrowotnego, czy na życie.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku ubezpieczeń majątkowych. Dowiadując się z historii rachunku, np. o częstych naprawach instalacji domowych, składka ubezpieczenia mieszkania może zostać odpowiednio zmieniona. Analogicznie, rzetelna informacja z rachunku wskazująca na regularne przeglądy auta, czy też dane dotyczące opłaconych mandatów, może wpłynąć na ofertę ubezpieczenia komunikacyjnego. Ubezpieczyciele mogą także uzyskać wiedzę dotyczącą wysokości składki, jaką klient opłaca u innej firmy, przygotowując tym samym korzystniejszą ofertę, dopasowaną ściśle do jego trybu życia.

- W ubezpieczeniach, podobnie jak w przypadku windykacji, przydatne mogą okazać się mechanizmy automatycznych płatności. Opłaty za polisy są bowiem często rozłożone na kwartalne lub roczne raty, o których płaceniu klient musi pamiętać. Dzięki rozwiązaniom otwartej bankowości, wygodny mechanizm nie tylko ułatwi obsługę ubezpieczenia klientowi, ale także może zachęcić go do zapłaty przed wskazanym terminem, co dodatkowo wpływa korzystnie na bilans płatności po stronie ubezpieczyciela – podkreśla Paweł Janczura, Dyrektor Sprzedaży w Savangard.

4. Pożyczki i najem

Choć zdawać by się mogło, że branże najmu i pożyczkowa to dwie zupełnie różne kategorie usług, łączy je wspólne wyzwanie związane z koniecznością weryfikacji zdolności finansowej potencjalnego klienta. Dotychczas radzono sobie z nim na różne sposoby: prosząc klientów o wydruki ich wyciągów z kont, czy też pobierając wysokie kaucje, np. za wynajem auta. Było to uporczywe, przede wszystkim dla wnioskodawców, którzy zmuszeni byli do przejścia przez czasochłonny i kosztowny proces.

Tymczasem, otwarta bankowość umożliwia skrócenie czasu weryfikacji klienta do minimum. Dostęp do jego rachunku bankowego daje bowiem szansę na sprawdzenie zdolności finansowej w czasie rzeczywistym. Co więcej, tego typu usługi mogą zostać wprowadzone w wielu firmach, niekojarzonych dotychczas z pożyczkami bądź najmem. Przykładowo, hurtownie mają możliwość w ten sposób weryfikować przedsiębiorców i na podstawie danych z ich rachunków, oferować odpowiednio długie okresy kredytowania.

5. Księgowość

Wśród sektorów, na które pozytywnie może wpłynąć otwarta bankowość, warto wymienić także te, które mają szansę zyskać, dzięki automatyzacji. Jedną z nich jest branża księgowości. Wśród żmudnych procesów, jakie nierozerwalnie się z nią wiążą można wymienić m.in. ręczne uzupełnianie informacji o wpływach. Tymczasem, odpowiednie powiązanie systemów księgowych z rozwiązaniami open bankingu umożliwia zautomatyzowaną weryfikację, np. opłaconych faktur. Analogicznie, w przypadku firmowych opłat, mogą one być uiszczane automatycznie, co pozwala także na oszczędności związane z zakupem dodatkowego oprogramowania.

- Automatyzacja to przyszłość, a otwarta bankowość umożliwia jej wdrożenie i tym samym optymalizację przepływów finansowych w różnorodnych firmach, nie tylko księgowych. Kluczem do sukcesu dla przedsiębiorstw chcących postawić na taką technologię jest skorzystanie z nowoczesnych agregatorów API, np. Whizzapi. Pozwalają one w kilka sekund zintegrować się i przetworzyć dane pochodzące z różnych banków przy wykonaniu tylko jednej interakcji – mówi Paweł Janczura i dodaje: - Tak naprawdę, potencjał agregatora API może być wykorzystany w każdej firmie, która zechce ułatwić w ten sposób klientom dostęp do swoich usług. Otwarta bankowość stoi już więc przed nimi otworem, warto wykorzystać szanse, jakie za sobą niesie.

Źródło: materiały prasowe

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła