Pięć nowych trendów w płatnościach
Świat płatności nieustannie się zmienia. 30 lat temu pierwsze płatności bezgotówkowe polegały na przeciągnięciu karty wzdłuż czytnika i złożeniu podpisu. 20 lat temu używano chip i PIN. Teraz możemy zbliżyć kartę do terminalu lub użyć smartfonu
Eksperci Elavon opowiadają o tym, jakich pięciu zmian w dziedzinie płatności możemy się spodziewać w nadchodzących miesiącach i latach.
1. Otwarta bankowość i płatności
Na czym polega otwarta bankowość? Jest to sprytny i bezpieczny sposób udostępniania przez konsumentów swoich danych bankowych lub danych dotyczących kart płatniczych zaufanym stronom trzecim, za pośrednictwem interfejsu programowania aplikacji (lub API). Wielu konsumentów będzie korzystać z otwartej bankowości, aby połączyć swoje wszystkie konta bankowe. Dzięki temu rozwiązaniu można łatwo i bezpiecznie przenieść pieniądze z jednego konta bezpośrednio na inne. To sprawia, że jest to doskonały sposób na dokonywanie płatności.
Przykładowo, użytkownicy mogą wybrać opcję otwartej bankowości przy kasie i zapłacić za swoje towary za pomocą przelewu bankowego z aplikacji bankowości mobilnej - mówi Rafał Gołębiewski, Head of SMB Poland, Germany and Nordics, Elavon. To rozwiązanie jest dla użytkownika proste i intuicyjne, a co najlepsze, nie wymaga żadnego wprowadzania danych przez konsumenta, co oznacza koniec z wpisywaniem numerów kart i koniecznością zapamiętania kodów bezpieczeństwa - dodaje Rafał Gołębiewski.
2. Dalszy rozwój cyfrowych portfeli
Eksperci Elavon przewidują również, że portfele cyfrowe będą nadal zyskiwać na popularności. Coraz więcej osób będzie korzystać z tej technologii ze względu na wygodę, jaką daje połączenie kilku metod płatności w jednym bezpiecznym miejscu. Rozwiązanie to doceniają również firmy, dla których cyfrowe portfele stały się narzędziem poprawiającym doświadczenia klientów i zapewniającym bogate źródło danych.
3. Telefon komórkowy jako urządzenie do obsługi kart płatniczych
Pozostając w tematyce technologii mobilnej, eksperci Elavon spodziewają się również, że coraz więcej firm będzie używać telefonów komórkowych jako czytników kart. Rozwiązanie typu softpos, znane także jako „tap to phone”, „tap on phone” lub „tap to pay” umożliwia klientom zbliżenie swojej karty lub – dzięki cyfrowym portfelom – smartfonu do telefonu sprzedającego w celu dokonania płatności.
Rozwiązanie to będzie najbardziej korzystne dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, np. zajmujących się myciem okien lub prowadzeniem straganów na bazarze, którzy nie będą musieli nosić ze sobą żadnych dodatkowych urządzeń - mówi Rafał Gołębiewski z Elavon. Płatności w telefonie mogą również okazać się naprawdę przydatne w miejscach, takich jak restauracje lub hotele, gdzie pracownicy muszą przyjmować płatności z dala od biurka lub „stanowiska z kasą” - dodaje.
4. Płatności w metaverse ?
Metaverse to internetowy, równoległy świat, w którym odbywają się dyskoteki, sprzedaje się działki i ubrania na aukcjach.?Kiedy po raz pierwszy mówiono o rozszerzonej rzeczywistości, trudno było sobie wyobrazić, że będzie ona częścią codziennego życia. Jednak dziś stosuje się ją tak powszechnie, że zaczyna być postrzegana jako „zwykła” rzeczywistość.?Już teraz za pomocą aparatu w telefonie i strony internetowej, klient może zobaczyć, jak wygląda w okularach przed ich zakupem.
Choć trudno przewidzieć, co przyniesie przyszłość, jedno jest pewne: metaverse zostanie z nami na stałe. Już teraz możemy zaobserwować pewne zastosowania, takie jak zwiedzanie hoteli za pomocą headsetów do wirtualnej rzeczywistości czy mecze sportowe organizowane w metaverse - twierdzi Rafał Gołębiewski, Head of SMB Poland, Germany and Nordics, Elavon. To sygnał dla hoteli, aby zacząć przyjmować rezerwacje i płatności w ramach wirtualnego świata, a dla organizatorów wydarzeń – aby sprzedawać w nim bilety. Granice pomiędzy światem wirtualnym i fizycznym będą się zacierać - dodaje Rafał Gołębiewski.
5. Technologia data-over-sound
Czym jest ultradźwiękowa transmisja danych? To kolejne rozwiązanie przyszłości, które wykorzystuje częstotliwości niesłyszalne dla ludzi. W ten sposób umożliwia urządzeniom rozmowę ze sobą, podobnie jak za pomocą Bluetooth, ale o znacznie większym i konkretnym zasięgu.?Przykładowym zastosowaniem technologii data-over-sound byłby bilet w aplikacji na smartfonie. Aplikacja emituje dźwięk, aby powiadomić o dotarciu użytkownika na miejsce docelowe i umożliwić wejście bez konieczności okazania biletu lub nawet stania w kolejce. Może nawet uruchomić wiadomość powitalną spersonalizowaną dla gościa, a po zajęciu miejsca przez człowieka, przyjmować zamówienia na napoje lub umożliwiać wysyłanie powiadomień do określonych posiadaczy biletów na wydarzenie.
Większość konsumentów i przedsiębiorców uważa, że historia płatności bezgotówkowych zaczyna się i kończy na przyłożeniu karty lub zbliżeniu zegarka do terminala. To z pewnością nie wszystko. Aby nie pozostać w tyle za konkurencją, firmy powinny na bieżąco śledzić trendy w tej ciągle ewoluującej branży. I choć jesteśmy dopiero w początkowych fazach niektórych rozwiązań przyszłości, to z pewnością te technologie będą nas jeszcze zaskakiwać - podsumowuje Rafał Gołębiewski.
Źródło: materiały prasowe