PKO Rotunda wraca na mapę Warszawy
W ramach obchodów stulecia swojego istnienia PKO Bank Polski otwiera zrewitalizowaną Rotundę, będącą jednym z architektonicznych symboli Warszawy i Polski.
Po przeprowadzeniu kompleksowej rewitalizacji PKO Bank Polski otwiera nową, trzykondygnacyjną PKO Rotundę w ramach obchodów 100-lecia swojego istnienia. Klienci indywidualni i firmowi mogą korzystać z najnowocześniejszego oddziału PKO Banku Polskiego. Nowością jest otwarta dla wszystkich Strefa Spotkań na poziomie +1, gdzie można skorzystać z oferty kawiarni, odpocząć, popracować albo wziąć udział w ciekawym wydarzeniu.
Bank podjął decyzję o rewitalizacji ze względu na zły stan techniczny budynku. Projekt nowej PKO Rotundy wyłoniono w międzynarodowym konkursie Changing the face, Rotunda Warsaw 2013, a zwycięzcą zostało krakowskie biuro projektowe Gowin&Siuta. Prace nad projektem poprzedziły konsultacje społeczne. Wzięło w nich udział ponad 10 tys. osób, które zgłosiły 1500 pomysłów na funkcje społeczne budynku. W efekcie powstała nowa Rotunda, która jest nie tylko nowoczesną siedzibą banku, ale także otwartą dla wszystkich i przyjazną przestrzenią. Projekt nawiązuje do pierwotnego projektu Jerzego Jakubowicza, zrealizowanego w 1966 roku, i wzbogaca go o nowoczesne rozwiązania. Przywrócono transparentność szklanej elewacji, utrzymując jednocześnie komfort termiczny wewnątrz budynku. Zachowano kształt charakterystycznego, ząbkowanego dachu budynku, rezygnując jednak z mocnego podkreślenia metalowych elementów konstrukcyjnych. Budynek zachował dotychczasowy kształt, wielkość i elementy charakterystyczne dla architektury modernizmu.
Prace budowlane rozpoczęły się w styczniu 2017 roku. Generalnym Wykonawcą inwestycji została polska spółka NDI SA z siedzibą w Sopocie. We wrześniu 2017 roku wmurowano kamień węgielny, a w styczniu 2018 roku zakończono stan „0" inwestycji. Następnie trwały prace nad częścią naziemną. Konstrukcja stalowa nowej Rotundy waży ponad 500 ton. Na jej szkielet złożyły się: 21-tonowy słup o wysokości ponad 13,5 m, 13 podziemnych słupów obwodowych o wysokości 3,5-4 m oraz 48 słupów naziemnych, których wysokość wynosi 11-13 m. Po zakończeniu tego etapu zrealizowano prace związane z powstaniem żelbetowego stropu. W kolejnym kroku zamontowano elementy związane z konstrukcją fasady. Zastosowano tzw. „podwójną fasadę", wykonaną ze szkła laminowanego, dzięki czemu uzyskano wyjątkowy efekt wizualny. Na uwagę zasługują same gabaryty szyb, które mają od około 5 do 9 metrów wysokości, a średnia masa szkła fasadowego to prawie 100 kg/m2. W dalszej kolejności nastąpił montaż konstrukcji dachu, który składa się z ok. 1200 elementów i szklanej elewacji zewnętrznej oraz prowadzone były prace wewnątrz budynku.
Zrewitalizowany został również teren przed Rotundą. Dobudowano zewnętrzne patio w formie amfiteatru z żywymi fasadami z roślin takich jak skrzyp zimowy, paprotka zwyczajna, turzyce, jałowce, trawy, trzmielina niska, sukulenty, które będą zielone przez cały rok. Fasady mają własny system nawadniania z wykorzystaniem deszczówki. W całej Rotundzie jest prawie 17 tysięcy roślin: 11,5 tysiąca posadzono na zewnątrz, a 5,5 tysiąca wewnątrz budynku. Tutaj także została przeniesiona tablica pamiątkowa upamiętniająca ofiary katastrofy sprzed 40 lat. W lutym 1979 r. doszło do wybuchu, który spowodował zniszczenie budynku. Była to największa katastrofa powojennej Warszawy, w wyniku której zginęło 49 osób, a 135 zostało rannych.
PKO Rotunda bierze udział w procesie certyfikacji ekologicznej LEED i BREEAM, która ocenia budynki użyteczności publicznej na podstawie wielu obiektywnych kryteriów oraz określonych parametrów technicznych, m.in. zastosowanych materiałów, zużycia energii i wody, gospodarowania odpadami, dostępu do transportu publicznego. Proces certyfikacji zaczął się już na etapie projektowania i realizacji, a zakończy wraz z rozpoczęciem użytkowania budynku. Uzyskanie certyfikatów będzie potwierdzeniem, że budynek jest zrównoważony, czyli w jak najmniejszym stopniu wpływa negatywnie na środowisko naturalne, a zastosowane rozwiązania zapewniają lepsze warunki do życia i pracy.
Nowoczesna placówka bankowa i Strefa Spotkań
Na poziomie 0 i -1 znajduje się placówka bankowa. Na parterze obsługiwani są klienci indywidualni. Stanowiska doradców zostały wyposażone m.in. w ekrany dotykowe wykorzystywane do podpisywania dokumentów dla wybranych usług transakcyjnych takich jak wpłata, wypłata, realizacja przelewu czy edukacji w zakresie korzystania z bankowości elektronicznej. Do dyspozycji klientów są też trzy urządzenia samoobsługowe umożliwiające realizację wpłat, wypłat i zakładanie lokat. Przestrzeń na poziomie -1 przeznaczona jest dla klientów Bankowości Osobistej oraz firmowych.
Dzięki zastosowanym rozwiązaniom bank ograniczył do minimum konieczność drukowania papierowych dokumentów. Potwierdzenia najczęstszych zleceń (wpłaty, wypłaty i realizacji przelewu) mogą zostać wysłane do klienta drogą elektroniczną. W oddziale nie znajdziemy papierowych ulotek - oferta banku jest prezentowana na interaktywnych ekranach dotykowych. W całym budynku dostępne jest bezpłatne Wi-Fi.
Na poziomie +1 w wyniku konsultacji społecznych powstała nowa przestrzeń. W Strefie Spotkań, otwartej siedem dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku w godzinach 8-21 i 10-21 w weekend), można skorzystać z oferty kawiarni, odpocząć albo też popracować, spotkać się ze znajomymi czy wziąć udział w ciekawym wydarzeniu. Bank udostępnia tę przestrzeń organizacjom wspierającym rozwój startupów w Polsce, a także zamierza promować ciekawe wydarzenia kulturalne i prezentować najnowsze rozwiązania technologiczne z różnych dziedzin życia. Informacje o planowanych eventach o tematyce związanej z dziedzinami wspieranymi przez PKO Bank Polski będą prezentowane na multimedialnych ekranach.
Źródło: materiały prasowe PKO BP