Polski biznes coraz chętniej wdraża podpis elektroniczny

opublikowano: 8 grudnia 2022
Polski biznes coraz chętniej wdraża podpis elektroniczny lupa lupa

Certum z grupy Asseco, największy dostawca usług zaufania w Polsce z ok. 50 proc. udziałem rynkowym, odnotował ponad 500 proc. wzrost liczby podpisów elektronicznych złożonych za pomocą SimplySign w ciągu ostatnich pięciu lat. Na popularyzację tego narzędzia wpływają nie tylko napędzona pandemią cyfrowa transformacja biznesu, ale również plany rządu dotyczące wprowadzania e-usług.

W czerwcu Rada Unii Europejskiej wydała decyzję upoważniającą Polskę do wprowadzenia od 2024 r. obowiązkowych e-Faktur dla wszystkich przedsiębiorców. Oznacza to, że biznes ma niewiele ponad rok, aby przygotować się na nadchodzące zmiany. Niezbędna będzie integracja oprogramowania rachunkowo-księgowego z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF), a także zapewnienie rozwiązań umożliwiających efektywną pracę z cyfrowymi dokumentami.

Podpis kwalifikowany to niezwykle przydatne narzędzie do obsługi wszelkiej dokumentacji w formie cyfrowej, w tym sprawozdań finansowych, dokumentów przetargowych, umów, ofert handlowych lub e-faktur. Ułatwia komunikację zarówno z administracją publiczną, jak i kontrahentami. Zaletami tego rozwiązania są przede wszystkim wygoda i szybkość, ale także bezpieczeństwo oraz oszczędność czasu” – mówi Paweł Wojtaszyk, Kierownik Produktu w Asseco.

Niektóre firmy już teraz korzystają niemal wyłącznie z dokumentów cyfrowych. Przykładowo w BNP Paribas Leasing Solutions całość dokumentacji posprzedażowej powstaje tylko w formie elektronicznej, podobnie jak opinie dla klienta z działu Customer Service. Ponadto 62 proc. umów z klientami korporacyjnymi i 31 proc. tych dotyczących Bezpośredniej Likwidacji Szkód zostało podpisanych podpisem kwalifikowanym Asseco.

Prace nad e-podpisem w Polsce rozpoczęto niemal ćwierć wieku temu. Już w 2003 r. ówczesny premier złożył pierwszy w historii administracji rządowej cyfrowy podpis. Jednak dopiero niedawno narzędzie to zaczęło być szerzej wykorzystywane w biznesie. Ważną rolę odegrała tu pandemia, która wymusiła cyfryzację wielu procesów. Doskonale w nowej biznesowej rzeczywistości, gdzie bezpośredni kontakt z klientem został ograniczony, odnalazły się firmy z branży usługowej np. leasingowe” – tłumaczy Paweł Wojtaszyk.

E-podpis ma się szczególnie dobrze w małych i średnich firmach. Jak wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowy narzędzie to planuje wdrożyć 64 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP. W 2021 r. 22 proc. z nich już korzystało z podpisu elektronicznego. Prawie trzy razy więcej planuje wdrożyć to rozwiązanie najpóźniej do 2024 r. Zdaniem ekspertów Asseco powszechne wykorzystanie KSeF jeszcze bardziej przyspieszy ten proces.

Źródło: materiały prasowe

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła