Ponad 60 proc. płatności w sklepach realizowanych jest bezgotówkowo
W 2022 r. nastąpiło przyspieszenie popularyzacji płatności bezgotówkowych, z użyciem których zrealizowano już 62 proc. wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce. Ubankowienie Polaków na koniec tego roku wynosiło 85 proc., a w najmłodszych grupach wiekowych (18-26) aż 91 proc. - pokazują wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa „Zwyczaje płatnicze Polaków a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce”.
- Coraz więcej konsumentów korzysta z nowoczesnych instrumentów płatniczych. Doceniamy płatności bezgotówkowe, bo uważamy je za szybkie, wygodne i bezpiecznie. Rolą Fundacji Polska Bezgotówkowa jest zwiększanie świadomości społecznej na temat możliwości i korzyści wynikających z nowych technologii i cyfrowych płatności. Dążymy do tego, aby każdemu zagwarantować równy dostęp do różnorodnych metod płatniczych. Ważne, aby każdy, kto mieszka w Polsce czy osoba podróżująca do naszego kraju, niezależnie od wieku, czy poziomu edukacji cyfrowej miała wybór, jak chce zapłacić i wiedzę, w jaki sposób robić to bezpiecznie - komentuje Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
- O dynamicznym rozwoju stosowania płatności bezgotówkowych decyduje przede wszystkim postrzegana przez konsumentów wygoda korzystania z kart i płatności mobilnych, a także ich wysoka użyteczność, którą osiągnięto dzięki rozbudowie sieci terminali płatniczych w ramach Programu Polska Bezgotówkowa – mówi dr hab. Michał Polasik, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Duża sieć terminali zlokalizowanych w całym kraju sprawiła, że konsumenci uzyskali pewność akceptacji płatności cyfrowych w większości branż. Także generalne trendy w zakresie transformacji cyfrowej i popularyzacja cyfrowych platform zakupowych, usługowych i transportowych, sprzyjają instrumentom bezgotówkowym.
Potwierdzają to dane Narodowego Banku Polskiego. Na koniec 2022 r. w Polsce było ponad 1,2 mln terminali, od końca września przybyło ich 10,8 tys. Zwiększyła się także liczba punktów handlowo-usługowych, które są przystosowane do akceptacji płatności elektronicznych i wyniosła na koniec 2022 r. 886,5 tys. Korzyści z płatności bezgotówkowych dostrzegają również mikroprzedsiębiorcy, którzy coraz częściej decydują się na udostępnienie konsumentom możliwości wyboru sposobu dokonania płatności – kartą lub gotówką. 74 proc. uczestników Programu Fundacji potwierdza pozytywne zmiany po uruchomieniu terminala w swoim punkcie handlowym lub usługowym. Dotyczą one wzrostu obrotów, liczby klientów czy zmiany wizerunku firmy na bardziej nowoczesny.
Źródło: materiały prasowe