Rewolucja, która dokonuje się na rynku finansowym, nie omija sektora ubezpieczeń. Podlega on takim samym procesom, jak cały rynek. Musi sobie z nimi radzić, gdyż trendy, z jakimi ma do czynienia, obejmują wszystkie dziedziny aktywności człowieka rozwiń
Pierwszy, i podstawowy obszar radykalnych zmian, to konsument. Jego oczekiwania się teraz inne, niż jeszcze kilka lat temu. Stały się bardziej spersonalizowane, nastwione na precyzyjne i szybkie zaspokajanie potrzeb. Takich zmian doświadczają media, cały obszar związany z informacją, telekomunikacja, branża transportowa czy motoryzacyjna. Konsument swoje oczekiwania przenosi na wszystkie obszary, w których funkcjonuje, również na sektor ubezpieczeń. Przy coraz szerzej wykorzystywanej sztucznej inteligencji i automatyzacji, są to oczekiwania możliwe do spełnienia, chociaż wymagają od ubezpieczycieli dostosowania swoich struktur organizacyjnych, a często także zmian strategii.
Jest to o tyle istotne, że sprzedaż ubezpieczeń coraz częściej wychodzi poza struktury ściśle związane z samym towarzystwem. Jest to już nie tylko współpraca z bankami, którą bancassurance opanował już dość sprawnie, ale także z firmami deweloperskimi, medycznymi, motoryzacyjnymi, z serwisami świadczącymi usług na rzecz właścicieli domów i mieszkań. Biznes ubezpieczeniowy musi współpracować z różnymi branżami, uwzględniać jego specyfikę organizacyjną, zmiany, jakie w nich się dokonują, tworzyć dedykowane dla nich produkty.
Zarazem musi odpowiadać na nowe, specyficzne rodzaje ryzyk, których albo wcześniej nie było, albo ich znaczenie nie było zbyt duże. Takie ryzyka tworzą zmieniające się oczekiwania społeczne i nowe normy, związane np. z ochroną środowiska czy ładem korporacyjnym, ale także ochroną danych osobowych czy aktywnością Polaków w świecie wirtualnym, który może być zarówno miejscem kumulowania majątku, jak i obszarem narażonym na różnego rodzaju przestępczość. O ile stworzenie kolejnej odmiany ubezpieczenia mieszkania i znajdujących się w nim dóbr jest stosunkowo proste i żaden ubezpieczyciel nie będzie miał z tym większego problemu, o tyle zaoferowanie polisy chroniącej tożsamość w internecie czy zabezpieczającej straty wynikające z przerwania łączy nie jest już takie oczywiste.
Ryzyka zmieniają się też w sposób naturalny, wynikający chociażby z cyklu życia czy tempa gromadzenia majątku. Jedna polisa na całe życie, w sytuacji, gdy rodzina się rozrasta, pojawiają się potrzeby związane z edukacją dzieci, z ochroną zdrowia, to coraz bardziej – a przynajmniej dla niektórych grup zawodowych – produkt zbyt mało elastyczny. Dostosowanie polis do wydarzeń życiowych to też jedno z wyzwań dla branży, coraz bardziej palące w sytuacji, gdy rośnie zamożność a wraz z nią świadomość ryzyk.
Wyzwań dla sektora ubezpieczeń jest oczywiście o wiele więcej, i z pewnością z każdym rokiem będzie ich przybywać. - W nadchodzącej dekadzie każda część działalności firmy — ludzi i talenty, dane i technologie, strategie i przywództwo oraz procesy operacyjne staną się krytycznymi wektorami zmian – pisze Magdalena Tobór, menadżerka w Zespole Doradztwa Ubezpieczeniowego w EY Polska. Będą je kreowali, a także wprowadzali w życie, szefowie firm ubezpieczeniowych i kierowane przez nich zespoły.
Konkurs ubezpieczeniowy „Gazety Bankowej”, który powoli zbliża się do finału, ma pokazać, jak bardzo branża zmienia się w ostatnim czasie i w jakim kierunku zmierza. Jego pierwsza część - Przyjazna Firma Ubezpieczeniowa 2023 – przedstawi obraz rynku i dominujące na nim tendencje, wskaże również firmy-zwycięzców w trzech grupach: Dział I – ubezpieczenia na życie, Dział II – wyłącznie ubezpieczenia z Grupy 3 oraz 10 (ubezpieczenia komunikacyjne), Dział II – pozostałe ubezpieczenia (osobowe i majątkowe). Druga część, czyli Ubezpieczeniowy Menedżer Roku 2022, wyłoni zwycięzcę, wskazanego przez rynek, czyli firmy ubezpieczeniowe biorące udział w konkursie, i Kapitułę. Listę nominowanych publikujemy na kolejnych stronach „Gazety Bankowej”. Znaleźli się na niej menedżerowie dobrze znani na rynku, skuteczni w zarządzaniu spółkami, ale także posiadający uznania w zespole oraz szacunek lokalnego środowiska biznesowego i wrażliwi na potrzeby społeczne.
Nominowani do Ubezpieczeniowego Menedżera Roku 2023
Roger Hodgkiss – prezes Generali Polska SA
Systematycznie realizuje strategię „Partner na całe życie”. Ubezpieczyciel wspiera klientów w życiu codziennym, przejmując na siebie coraz szerszy zakres ryzyk, stąd stałe udoskonalenia ubezpieczeń domów, aut czy podróży. Zachęca klientów do prowadzenia aktywniejszego i zdrowszego trybu życia. W czasie likwidacji szkód odpowiada najszybciej jak to możliwe, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii.
Roger Hodgkiss prezesem Generali Polska został 19 listopada 2020 r. Posiada dyplom inżyniera Uniwersytetu w Liverpoolu, a także uprawnienia biegłego rewidenta certyfikowanego w Wielkiej Brytanii. Przed podjęciem pracy w Polsce był dyrektorem handlowym Intouch Insurance i prezesem AAS Balta na Łotwie. W latach 2009–2015 kierował Link4, gdzie przeprowadził transformację firmy z ubezpieczyciela wyspecjalizowanego w sprzedaży bezpośredniej w wielokanałowego. W styczniu 2016 r. dołączył do zarządu PZU SA i PZU Życie. Podczas jego kadencji Generali wprowadziło w Polsce wiele rozwiązań pozwalających na bardziej komfortowe korzystanie z oferty ubezpieczeniowej, systematycznie poszerza ich zakres. Firma prowadzi aktywną działalność społeczną, posiada dynamiczny zespół wolontariuszy. Generali Polska zostało oficjalnym ubezpieczycielem Operacja Czysta Rzeka w 2023 roku, zapewniło ubezpieczenie NNW uczestników akcji.
Dr. hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU SA
W 2022 roku PZU kierowany przez Beatę Kozłowską-Chyła wypracował najwyższy wynik netto od debiutu spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie przed 13 laty. Zysk przypisany właścicielom jednostki dominującej wyniósł 3,374 mld zł, co implikuje zwrot na kapitale (ROE) na poziomie 19,5 proc. - o 2,1 p.p. powyżej ambicji strategicznych i 0,9 p.p. powyżej poziomu z roku 2021. Rezultat ten został osiągnięty przy regularnych wypłatach dywidendy. Od 2010 r. na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy PZU SA przeznaczył już łącznie ponad 27,2 mld zł.
Dr. Hab. Beata Kozłowska-Chyła konsekwentnie rozwijaj Grupę PZU. Ukończyła studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych. Jest wykładowcą na Wydziale Prawa i Administracji UW w Katedrze Prawa Handlowego, autorką kilkudziesięciu publikacji naukowych z zakresu prawa spółek, prawa papierów wartościowych oraz prawa ubezpieczeniowego. Pełniła funkcję członka rady nadzorczej PZU SA, członka rady nadzorczej TFI PZU SA i PTE PZU SA oraz dwukrotnie była członkiem zarządu PZU SA. Pracowała także jako zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Licencyjnego w Urzędzie Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi oraz pełniła funkcję prezesa zarządu Polskiego Wydawnictwa Ekonomicznego. Jest m.in. członkiem Rady ds. Przedsiębiorczości przy Prezydencie RP.
Aneta Podyma, prezes Unum Życie TUiR SA
Posiada imponujące doświadczenie menedżerskie: karierę zawodową zaczynała w Merrill Lynch; jako dyrektor generalna uruchamiała polski oddział BlackRock, była prezesem AXA TFI oraz dyrektor zarządzającą na Polskę, Czechy, Słowację i Węgry w spółce Genworth Financial. Studiowała we Wrocławiu i w Paryżu. Przywiązuje bardzo dużą wagę do etycznych relacji z klientami, kładzie nacisk na transparentność produktów finansowych. Od momentu rozpoczęcia prezesury Anety Podymy spółka Unum notuje intensywny wzrost. Na koniec 2022 roku Unum Życie TUiR SA odnotowało zysk netto w wysokości 18 mln zł. Przypis składki brutto wzrósł o ok. 14 proc. i wyniósł 421 mln zł. W 2022 roku Unum utworzyło nową sieć własną oferującą ubezpieczenia grupowe małym i średnim przedsiębiorcom, rozbudowuje współpracę z brokerami, by dotrzeć z ochroną do pracowników dużych firm. Spółka wprowadziła nowe, grupowe ubezpieczenie na życie z szeregiem świadczeń medycznych. Aneta Podyma angażuje się w rozwój polskiego rynku ubezpieczeń, pełniąc funkcję wiceprzewodniczącej Komisji Rewizyjnej Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU). . Dostrzega i docenia ludzi, wierzy w ich potencjał i pomaga im się rozwijać. To według niej klucz do biznesowego wzrostu i osobistych sukcesów otaczających ją osób.
Paweł Pytel - TU Allianz Życie Polska SA - wiceprezes zarządu
Doświadczony manager zarządzający produktami życiowymi w Allianz, świetnie przeprowadził obszar produktów życiowych przez wyzwania związane z połączeniem Avivy i Allianz, osiągając sukces w trudnym procesie transformacji.
Paweł Pytel jest absolwentem Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Amsterdamskiego. Uzyskał tytuł Master of Science in Business w Szkole Biznesu przy Politechnice Warszawskiej. W latach 1995-2000, pracował w PwC, w dziale usług finansowych, gdzie specjalizował się w audycie zakładów ubezpieczeń. Rozpoczął pracę w Avivie w 2000 roku. Był wicedyrektorem departamentu finansowego Aviva Życie, następnie dyrektorem finansowym i członkiem zarządu Aviva PTE. W latach 2009-2016 był prezesem Aviva PTE – towarzystwa zarządzającego jednym z dwóch największych funduszy emerytalnych w Polsce. Następnie w latach 2016-2022, jako wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie, odpowiadał za kluczową linię biznesową Avivy – ubezpieczenia na życie.
W związku z połączeniem spółek ubezpieczeniowych Allianz oraz Aviva w Polsce, począwszy od 1 lipca 2022 r. Paweł Pytel sprawuje funkcję wiceprezesa zarządu odpowiedzialnego za Pion Ubezpieczeń Życiowych w spółce TU Allianz Życie Polska SA.
Leszek Skop – prezes PKO Ubezpieczenia
Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył kursy biznesowe w Ecole Superieure de Commerce, w Tours we Francji. Ma ponad 23-letnie doświadczenie w sektorze ubezpieczeń. Karierę zawodową rozpoczął w 1993 roku w Grupie Azur Polska, gdzie tworzył i rozwijał struktury kolejnych firm w ramach Grupy. Następnie pełnił funkcję członka zarządu i dyrektora finansowego w Towarzystwie Ubezpieczeń na Życie Cardif Polska SA. Ma bogate doświadczenie w zarządzaniu finansami i operacjami. Zajmował się również złożonymi aspektami technicznymi z zakresu tworzenia i zarządzania produktami ubezpieczeniowymi. Od 2016 r. jest związany z PKO Ubezpieczenia i jako członek zarządu spółek nadzorował obszary finansów, aktuariatu, IT oraz administracji i operacji. Z sukcesem wprowadził na rynek ubezpieczenie mieszkań PKO DOM i ubezpieczenie komunikacyjne PKO Moto.
Anna Włodarczyk - Moczkowska, prezes Compensa TU SA
Ukończyła filologię germańską na Uniwersytecie Łódzkim oraz podyplomowe studia w zakresie finansów i bankowości w Szkole Głównej Handlowej. Od ponad 25 lat jest związana z branżą ubezpieczeniową. Przez ostatnie 10 lat (do 12.09.2022) pełniła funkcję prezes zarządu spółki Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group. Jest przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Polskiej Izby Ubezpieczeń, pełniła funkcję Prezydent Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Od 1998 do 2001 r. była dyrektorem sprzedaży w PTE Skarbiec-Emerytura SA, a następnie prezesem zarządu w Skarbiec Serwis Finansowy. W latach 2001–2012 była związana z grupą Ergo Hestia. Compensa jest częścią koncernu Vienna Insurance Group (VIG).
Agnieszka Wrońska, prezes LINK4
Konsekwentnie wprowadza proklienckie rozwiązania, zgodnie z przesłaniem LINK4, według którego ubezpieczenia powinny być proste i zrozumiałe dla klientów. Kieruje spółką od 2016 roku. Wcześniej pełniła funkcję członkini zarządu odpowiedzialnego za pion finansów i dyrektora Departamentu Aktuariatu Produktowego, w którym odpowiadała między innymi za rozwój i tworzenie produktów, ich wycenę oraz ocenę ryzyka ubezpieczeniowego. Z branżą finansową związana jest od początku kariery. Zaczynała od pracy w firmie konsultingowej Ernst & Young (obecnie EY), gdzie przez cztery lata brała udział w projektach doradczych oraz badaniach sprawozdań finansowych ubezpieczycieli majątkowych w Polsce. Ukończyła Szkołę Główną Handlową na kierunku Metody Ilościowe oraz Systemy Informacyjne.
LINK4 prowadzi bardzo aktywną działalność społeczna i edukacyjną, działa czynnie na rzecz rozwoju świadomości ubezpieczeniowej w Polsce. Od lat jest uważany za jedną z najbardziej nowoczesnych i technologicznie rozwiniętych firm ubezpieczeniowych w Polsce. Tworzy nowoczesne standardy w relacjach z pracownikami, przyjazne i inkluzywne miejsce pracy. Propaguje wśród pracowników wiele inicjatyw prozdrowotnych i dobroczynnych. Pracownicy LINK4 regularnie angażują się w wolontariat, wspierając domy dziecka, hospicja czy schroniska dla zwierząt.
ORGANIZATOR:
PARTNER MERYTORYCZNY: