Sztuczna inteligencja na rynku nieruchomości
Sukces jaki odniósł ChatGPT wywołał dyskusję dotyczącą możliwości sztucznej inteligencji w wielu branżach. Naturalnym wydaje się rosnące wykorzystanie tego narzędzia na rynku nieruchomości m.in. w procesie sprzedaży domów i mieszkań
ChatGPT, czyli generator tekstu wprowadzony przez startup OpenAI, stał się jedną z najpopularniejszych aplikacji na świecie. Zaledwie w 5 dni aplikacja zdobyła milion użytkowników. Dla przykładu Instagram potrzebował do tego 75 dni, a Spotify zajęło to 150 dni. Teraz po kilku tygodniach produkt OpenAI osiągnął poziom 100 mln korzystających, a temat sztucznej inteligencji rozpala wyobraźnię przedstawicieli wielu branż.
SI w nieruchomościach to nic nowego
Rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji od lat wykorzystywane są w sprzedaży, również tej związanej z rynkiem nieruchomości. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, deweloperzy, inwestorzy i kupujący mogą korzystać z bardziej efektywnych, precyzyjnych i spersonalizowanych rozwiązań, co przyspiesza i ułatwia proces nabywania i sprzedaży nieruchomości.
Jednym z najważniejszych zastosowań SI w branży nieruchomości jest analiza rynku.
- Dzięki wykorzystaniu danych z różnych źródeł, takich jak ceny nieruchomości, lokalizacje, trendy rynkowe, czy preferencje klientów, algorytmy SI mogą dokładnie przewidzieć ceny nieruchomości na danym rynku w określonym czasie. Dzięki temu inwestorzy mogą podejmować bardziej trafne decyzje i lepiej zarządzać swoimi portfelami nieruchomości – zauważa Łukasz Cudek, Prezes Zarządu Albero Invest sp. z o.o.
Kolejnym zastosowaniem jest personalizacja ofert dla klientów. Dzięki analizie preferencji klientów i historii ich wyszukiwań, algorytmy mogą dostarczać spersonalizowane oferty nieruchomości, które najlepiej pasują do ich potrzeb i wymagań. Ta personalizacja pozwala klientom na oszczędzenie czasu i otrzymanie ofert nieruchomości, które faktycznie ich interesują.
Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwala agencjom i biurom sprzedaży na automatyzację procesów obsługi klienta i skrócenie czasu odpowiedzi. Dzięki wykorzystaniu SI, chatboty są w stanie odpowiadać na pytania klientów w sposób natychmiastowy i zwięzły. Dzięki temu, klienci mogą szybko uzyskać odpowiedzi na swoje pytania, a agenci nieruchomości nie muszą poświęcać czasu na odpowiadanie na te same pytania wielokrotnie.
Sztuczna inteligencja jest także wykorzystywana w procesie sprzedaży nieruchomości. Dzięki wykorzystaniu technologii wizualizacji, takiej jak wirtualne spacery, agenci nieruchomości mogą umożliwić klientom wirtualne zwiedzanie nieruchomości w bardzo realistyczny sposób. Dzięki temu, klienci mogą zapoznać się z ofertą nieruchomości i podejmować decyzje o zakupie bez potrzeby odwiedzenia jej na żywo.
Luksus wyznacza granice
Sztuczna inteligencja rozwija się w bardzo szybkim tempie i staje się coraz popularniejszym narzędziem narzędziem, które pomaga w sprzedaży nieruchomości. Może znacząco przyspieszać procesy transakcyjne oraz ograniczać koszty sprzedaży. Jednak, kiedy mowa o rynku premium, może okazać się nieskuteczna.
- Luksusowe nieruchomości to branża, która wymaga wysokiej jakości obsługi klienta. Klienci, którzy decydują się na zakup nieruchomości w najwyższej klasie, wymagają wyjątkowego podejścia, które uwzględnia ich indywidualne potrzeby i preferencje. Pomimo postępującej automatyzacji procesów sprzedaży, sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzkiej interakcji w sprzedaży luksusowych nieruchomości – ocenia Prezes Zarządu Albero Invest sp. z o.o. - Klienci szukający nieruchomości o wyższym standardzie oczekują indywidualnego podejścia do swoich potrzeb i preferencji, a to wymaga interakcji międzyludzkiej, której nie może zapewnić sztuczna inteligencja – podsumowuje Łukasz Cudek.
Mimo znaczącego ożywienia w ostatnich miesiącach tematem sztucznej inteligencji, rynek nieruchomości zna i wykorzystuje te narzędzia od lat w zakresie analizy danych, personalizacji oraz automatyzacji transakcji. W przypadku nieruchomości premium nadal kluczową rolę stanowią specjaliści, którzy posiadają określone kompetencje oraz oferują najwyższe standardy obsługi.
Sztuczna inteligencja może być użyteczna dla deweloperów oraz wspierać ich w analizie, automatyzacji, obsłudze klienta w przypadku standardowych nieruchomości, w szczególności w początkowej fazie transakcji. Jednak w przypadku rynku premium jest niewystarczająca. Klienci premium wymagają spersonalizowanego podejścia, pełnej dyskrecji i poufności oraz interakcji twarzą w twarz z doświadczonym sprzedawcą.
Źródło: materiały prasowe