Trendy i nowe horyzonty w bankowości detalicznej
Bankowość detaliczna jest obecnie w czasie intensywnej transformacji. Proces ten rozpoczął się wiele lat temu, realizowany jest z różną intensywnością a transformacja oznacza rozwiązania w różnych obszarach. Czas Covid-19 zmobilizował banki do efektywniejszego działania, traktowany jest jako punkt zwrotny dla tej branży i przygotowanie strategii dalszego rozwoju.
Konkretnej przyszłości bankowości nie da się przewidzieć, ale jest wiele sił kształtujących tę przyszłość. Należą do nich m.in. wpływ narzędzi cyfrowych, takich jak uczenie maszynowe i kryptowaluty czy rola partnerów zewnętrznych w napędzaniu innowacji w bankowości. Ciekawe ujęcie trendów w bankowości zostało przedstawione w raporcie Accenture „Top 10 Trends for 2022”:
• każdy chce mieć super-aplikację - to one dominują w wielu aspektach świata cyfrowego i interakcji międzyludzkich - banki stoją przed wyborem: konkurować czy współpracować;
• ekologia staje się częścią strategii działania i banki są zaangażowane w kreowanie tych wartości zarówno jako aktywni uczestnicy jak i promotorzy tej idei;
• innowacje nadal są priorytetem – to reakcja na coraz to nowych technologicznych konkurentów oraz oczekiwania klientów;
• opłaty - „darmowe" produkty oferowane przez fintechy mobilizują banki do większej przejrzystości i kreatywności w zakresie struktury opłat;
• wdrażanie rozwiązań cyfrowych, które będą formą komunikacji z klientem, w tym pozwolą na realizację rozmów z klientem;
• wykorzystanie walut cyfrowych - tym razem skupienie się na zdefiniowaniu ich wartości ekonomicznej;
• sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w bankowości przejmują niektóre obowiązki ludzi.
Top Trendy 2022
Ogólne trendy w bankowości mają wpływ na kontynuację procesu zmian w bankowości detalicznej. Zgodnie z raportem Capgemini „Retail Banking Top Trends 2022” (Bankowość detaliczna, Top Trendy 2022), zostało również określonych dziesięć trendów, które wpływają na decyzje strategiczne oraz realizowane projekty. Wśród nich w obszarze zmian na rynku jest m.in. umacnianie się pozycji tzw. Super FinTech’ów, które stają się realną konkurencją dla banków oraz podwojenie wysiłków na rzecz transformacji kosztowej w celu poprawy wyników finansowych.
W zakresie kreowania nowej wartości jest Banking-as-a-Service – bank jako serwis staje się nową konkurencyjną wartością dostarczaną przez banki. To również korzystanie z chmury w celu odblokowania nowych granic rozwoju. Era Banking 4.x wprowadza nowe systemy zarządzania danymi, liderzy będą działać w oparciu o spółki cyfrowe. Do tego cyberbezpieczeństwo, które staje się konkurencyjnym wyróżnikiem dla banków. Banki wdrażają również projekty związane z ochroną środowiska. 5G staje się kolejną siłą transformacyjną, która może znacząco poprawić skuteczność istniejących systemów i procesów.
BaaS i jego wartość
Ostatnie dwa lata zmobilizowały banki do realizacji transformacji kosztowej. Banki szybko podjęły działania mające na celu wzmocnienie swoich rezerw poprzez restrukturyzację bazy kosztowej i konsolidację swoich globalnych oddziałów. Z pewnością będą kontynuować ten proces, jednak samo dążenie do tego celu nie zapewni przyszłościowego modelu biznesowego.
Nowa era wymaga platformizacji sektora usług finansowych w oparciu o oferty typu Banking-as-a-Service (BaaS). Istnieje bezprecedensowy, ukryty potencjał rynkowy, który nie został jeszcze wykorzystany, a BaaS może być dla banków właściwym narzędziem do identyfikacji i tworzenia długoterminowej, zrównoważonej wartości - mówi dr Urszula Wysocka, ekspert i wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie.
Podstawą udanych platform jest solidna architektura informatyczna, z której budową tradycyjne banki mają trudności. To również dobry czas na intensywną transformację chmury, jednakże należy ją przeprowadzić stopniowo tak, aby stworzyć długoterminowe rozwiązania. Banki muszą przyjąć podejście informatyczne dwóch prędkości - wewnętrzną transformację cyfrową przeprowadzać równolegle z uruchamianiem cyfrowych spółek zależnych. To też okazja do stworzenia hiperspersonalizowanej i kontekstowej bankowości lifestylowej osadzonej w ścieżce klienta. Ale te same dane mogą stać się piętą achillesową, jeśli nie zostaną zabezpieczone. Bezpieczeństwo cybernetyczne, a co ważniejsze, inteligentne funkcje zarządzania tożsamością i dostępem, stają się czynnikiem wyróżniającym na tle konkurencji.
Wkraczając w nową erę, banki nie powinny skupiać się wyłącznie na wartości dla akcjonariuszy. Pandemia uświadomiła nam, jak ważne jest budowanie zrównoważonego i ekologicznego społeczeństwa - dodaje dr Wysocka.
Banki mogą odegrać wiodącą rolę w tym zakresie, finansując odpowiednie projekty i wspierając firmy, społeczeństwo i ludzi, którzy chcą przyspieszyć transformację ekologiczną. Bez aktywnego udziału banków droga do zrównoważonego rozwoju i równości społecznej będzie bardziej skomplikowana, a nawet niemożliwa.
Czas COVID-19 pokazał, że banki nie były przygotowane na przyszłość. To czas wyciągnięcia wniosków i analizy nowych horyzontów, aby jak najlepiej wykorzystać pojawiające się technologie. Na horyzoncie pojawia się również zdecentralizowany system finansowy - choć wciąż jest on w fazie początkowej, może zapoczątkować zupełnie nową erę bankowości.
Źródło: materiały prasowe