Lider 2020 - Szczegóły

 

Tegoroczna edycja Lidera Roku zapowiada się niezwykle interesująco. Ze względu na pandemię, 2020 r. przyniósł wiele rozwiązań technologicznych, które z pewnością będą zasługiwały na wyróżnienie.

Lider Roku 2020 to jedna z dwóch części konkursów technologicznych „Gazety Bankowej” TechnoBiznes (druga to Hit Roku 2021). Tegoroczna, już XIX edycja Lidera, będzie pod wieloma względami wyjątkowa, ponieważ ma miejsce w okresie pandemii, gdy technologia wychodzi na pierwszy plan, jeżeli nie we wszystkich, to na pewno w znacznej liczbie sfer działalności gospodarczej. Bez nowoczesnych rozwiązań technologicznych prowadzenie biznesu byłoby niemożliwe, zwłaszcza wtedy, gdy jest on ograniczany zasadami bezpieczeństwa i dystansu społecznego.

Cel konkursu Lider Roku 2020 jest taki sam jak w poprzednich edycjach: ma on wyłonić polskie instytucje finansowe lub inne podmioty gospodarcze, które w minionym roku dokonały najlepszego wdrożenia w obszarze nowych technologii w trzech kategoriach: bankowość, ubezpieczenia i inne usługi finansowe oraz przemysł 4.0. Wdrożenie, które będzie oceniane przez Kapitułę konkursu, powinno dotyczyć projektu informatycznego o charakterze systemowym, składającego się z oprogramowania, wprowadzonego w życie i zintegrowanego ze strukturą informatyczną firmy zgłaszającej. Może także obejmować samodzielną część projektu informatycznego – podsystemu podmiotu, który dokonuje zgłoszenia do konkursu. Co istotne, wdrożenia nie muszą być zrealizowane już w całości, ale na pewno powinny stanowić część już funkcjonującego rozwiązania, które systematycznie będzie uzupełniane o jego konieczne elementy. W konkursie mogą brać udział zwycięzcy i uczestnicy jego poprzednich edycji. Liczba rozwiązań jest nieograniczona.

Bankowość, czyli pierwsza kategoria konkursowa, obejmuje banki i SKOK-i. Wszystkie te instytucje mogą zgłaszać te wdrożenia informatyczne i teleinformatyczne z 2020 roku, które wspierały lub ułatwiały obsługę klientów (zarówno front office, jak i back office), a także – dzięki zastosowaniu nowych lub unowocześnionych rozwiązań programistycznych - zwiększały innowacyjność oferty produktowej. Spodziewamy się, że ze względu na pandemię i związane z nią ograniczenia w funkcjonowaniu oddziałów, takich innowacji było wiele. Zmienił się również charakter pracy samych banków, w znacznym stopniu preferujących pracę zdalną, co w oczywisty sposób musiało wpłynąć na wykorzystanie nowych narzędzi technologicznych, ułatwiających komunikację wewnątrz i na zewnątrz instytucji.

Podobne zmiany wynikające z pandemii stały się udziałem kolejnej kategorii konkursowej - ubezpieczeń i innych instytucji finansowych. Obejmuje ona towarzystwa ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, biura maklerskie i towarzystwa funduszy inwestycyjnych, a także podmioty oferujące zarządzanie aktywami, które w 2020 r. wprowadziły rozwiązania i produkty informatyczne oparte na nowych lub unowocześnionych rozwiązaniach. Chodzi o te wdrożenia, których celem było wsparcie bądź ułatwienie obsługi klientów albo działalności samego podmiotu zgłaszającego, ewentualnie wprowadzenie nowych produktów czy poszerzenie oferty produktowej przy wykorzystaniu rozwiązań informatycznych lub teleinformatycznych. Przez ubiegły rok firmy ubezpieczeniowe przeszły obronną ręką, natomiast podmioty działające na rynku kapitałowym osiągnęły bardzo dobre wyniki, w znacznej mierze dzięki temu, że potrafiły szybko i sprawnie wykorzystać nowe technologie.

Trzecia kategoria - Przemysł 4.0. - obejmuje podmioty z sektora przemysłowego, zajmujące się produkcją lub dystrybucją (w szczególności z branży chemicznej, mechanicznej, motoryzacyjnej, elektronicznej, paliwowej, energetycznej, metalurgicznej, elektromaszynowej), które w 2020 r. wprowadziły rozwiązania i produkty informatyczne oparte na innowacjach. Tak jak w poprzednich kategoriach, ich celem powinna być bardziej efektywna obsługa klientów, poprawienie działalności firmy zgłaszającej wdrożenie, wprowadzenie nowych produktów albo poszerzenie oferty.

Jak będzie wyglądało wyłanianie zwycięzców?

Najpierw uczestnicy konkursu powinni wypełnić i przesłać zgłoszenia konkursowego poprzez formularz znajdujący się w serwisie internetowym www.gb.pl.

Termin przesyłania zgłoszeń zaczyna się 25 lutego i kończy 31 marca 2021. Kapituła konkursu, w skład której wchodzą eksperci z wszystkich trzech kategorii konkursowych, po przeprowadzeniu obrad składających się z analizy zgłoszeń i głosowania, wyłoni laureatów, przyznając pierwszą, drugą i trzecią lokatę (otrzymają oni statuetki LIDER 2020). Mogą zostać przyznane również nagrody specjalne lub wyróżnienia. Werdykt zostanie ogłoszony podczas uroczystości wręczenia nagród w czerwcu 2021 r., a wyniki opublikowane w lipcowym wydaniu „Gazety Bankowej”.